miercuri, 5 noiembrie 2008

Toata lumea stie cate ceva despre publicitate


Toata lumea stie cate ceva despre publicitate, insa niciodata, nici chiar pentru specialistii in acest domeniu, nu este de ajuns. Regulile se schimba de la un an la altul si unele formule vechi raman principii de baza in ciuda asteptarilor.

Inainte de a face bani din publicitate sunt necesare acele cateva cunostinte de baza, plus destul de multe cunostinte de PR, comunicare si marketing. In plus, trebuie sa intelegi acele mecanisme simple care functioneaza astfel incat cineva sa devina comparator si, mai apoi, clientul tau fidel.

In Romania sunt extreme de multe agentii de publicitate, dintre care multe si-au facut deja un nume in domeniu, iar multe altele doar figureaza cu aceasta titulatura. Agentiile de publicitate de succes isi aleg de obicei acei clienti a caror produs este cel mai probabil sa aiba succes. Daca respectivul produs este calitativ sau are macar o caracteristica deosebita care sa-l diferentieze de altele de acelasi fel, agentia de publicitate se poate considera norocoasa. Orice avantaj suplimentar este un bonus.

Inceputurile publicitatii au fost date de foarte multe experimente. Unele reusite, altele mai putin reusite. Unul dintre cele reusite a fost prezentarea modului in care se fabrica un produs sau a caracteristicilor acelui produs. Astazi acest mod de prezentare este atat de uzat incat “sapunul obisnuit” sau “detergentul obisnuit” tind sa devina marci in sine. Luati ca exemplu spuma de berbierit. Orice clip publicitar iti va spune acum ca face mai multa spuma decat a concurentei sau ca inmoaie firele, reducand duritatea si, ca o consecinta, barbatii sunt mai fericiti. Vi se pare normal acest lucru. Insa agentii de publicitate au descoperit acum cateva decenii ca trebuie sa-i spui clientului acest lucru pentru a nu se baza doar pe numele de marca al respectivului produs.

Inainte de a vinde orice, inainte chiar de a face o campanie publicitara in care esti direct implicat este bine sa-ti pui intrebarea: de ce as cheltui eu banii mei pe acest produs si nu pe altul de acelasi fel? Ca sa poti vinde ceva, trebuie sa-i aduci ceva suplimentar celui care cumpara.

Niciun comentariu: