luni, 27 iulie 2009

Pisicile si personalitatea lor


Inca de mica am iubit cainii creti si pisicile. Pisicile castiga puncte pentru mine in defavoarea cainilor prin personalitatea lor. Cu ele nu poti fi stapan, poti conlocui in respectivul spatiu sau poti sa le fii persoana care le indeplineste cereririle. Mieunatul "cer sa fiu alintata" imi este foarte cunoscut. Asta nu inseamna ca intotdeauna primesc si ce vor.

Astazi am regasit un articol foarte interesant despre pisici care se refera la o caracteristica la care nu m-as fi gandit: motanii sunt stangaci iar femelele dreptace. Articolul a fost preluat de pe Discovery de catre Descopera, acolo unde imi regasesc eu nevoia de cunoastere a unor lucruri noi prin accesarea newsletter-ului. E drept ca este un studiu efectuat doar pe 42 de pisici, dar cine sta sa le mai numere.

Pe langa faptul ca, alaturi de caini, inca mai sunt considerate delicatese in anumite parti ale lumii, pisicile raman mereu fascinante pentru mine si inca mai aflu lucruri noi.

Dintr-o carte despre evolutia animalelor si inrudirea acestora am descoperit cat de mult ma inselam atunci cand foloseam inrudirea cu leul a acestui animal. Ruda cea mai apropiata este puma si apoi alte feline. Pare logic.

Un mister pe care nu au reusit oamenii de stiinta sa-l descifreze nici macar prin disecare este modul in care torc pisicile. Sunt doua concluzii:
1. torsul se produce la vibratia vaselor sanguine situate in pieptul pisicii
2.torsul se formeaza atunci cand nervii transmit semnale electrice ce fac corzile vocale sa vibreze, iar diafragma actioneaza ca o supapa, lasand aerul sa treaca peste corzi in timpul inspiratiei si al expiratiei, creand astfel sunetul.

Stiam ca torsul pisicii este bun pentru inima si ca vibratiile produse de acestea duc la reglarea corecta a ceasului nostru ticaitor. Dar am descoperit si alte lucruri noi, de exemplu ca frecventa torsului pisicilor se incadreaza in intervalul 27-44 Hz si expunerea la o astfel de frecventa are un efect similar cu tratamentele cu ultrasunete. Mai multe detalii interesante puteti regasi aici.

Pe langa faptul ca vad de 7 ori mai bine ca noi, simt si starile fizice, ne marcheaza teritorial atat cu glandele de pe cap si de la coada cat si cu cele de langa labute. Credeati ca nu mai pot de atata iubire, nu?

Un alt nou studiu( al unei cercetatoare britanice, bineinteles) ne dezvaluie faptul ca sunt si mai manipulatoare decat am crede noi: ele includ in torsul lor un sunet cu o frecventa mai inalta care se aseamana cu un mieunat sau cu un strigat de ajutor mai ales atunci cand vor sa ceara ceva.

Alergiile dezvoltate la pisici sunt dezvoltate de fapt fata de saliva cu care isi ling blana. Cand vremea este umeda, pisicile se ling mai putin decat atunci cand este vreme insorita.

Pentru cei care vor sa aiba copii, daca au avut contact si inainte cu pisicile nu-i bai. Sa le vaccineze si sa le ingrijeasca ceva mai mult sanatatea si viitoarea mamica sa evite contactul cu litiera si sa se spele bine pe maini inainte de a manca. Majoritatea recomanda evitarea contactului copilului cu pisicile pana la un an, dar trebuie sa stiti ca imunizarea, respectiv deprinderea cu noul animal se manifesta in cazurile bune prin simptomele unei usoare raceli daca pisicile sunt sanatoase si curate. Pana la urma fiecare decide ceea ce este mai bine: un copil cu imunitate sporita sau nu.

Pentru ca am doua personalitati in casa, astept mereu noi descoperiri despre ele.

Si un mesaj interesant in incheiere: "Curiosity killed the cat, but for a while I was the suspect"

4 comentarii:

Loredana spunea...

Articolul si insemnarea mi-au adus aminte de zicerea conform careia "poti convinge o pisica sa faca ce vrea ea".

Si eu am doi motani care ma fac sa descopar in fiecare zi lucruri interesante :)

Ana Sandu spunea...

O poti convinge, dar trebuie sa treaca ceva ani. Speciala mea(chiar asa o cheama, Speciala, ne-am inspirat dupa un desen animat) m-a lasat sa o mangai pe burta dupa vreo trei ani de cand o avem.

Unknown spunea...

Buna

Si eu sunt o mare iubitoare de animalute, in special de pisici. Am acasa un pui de pisica de aproximativ 2 luni dar am unel eprobleme cu ea (e pisicuta) si nu siu ce sa mai fac. In primul ne musca (pe mine si pe prietenul meu), ori de cat ori venim acasa sau stam in pat si vine si ea ne musca. Noaptea la fel,prin somn ne musca de maini, de picior, de nas....depinde ce nimereste. O alta mare problema este limbuta ei aspra cu care "ne spala" noapte de noapte. Nu stiu ce sa-i mai facem sa o dezvatam de obiceiurile astea doua. In rest e foarte jucausa si simpatica. Astept orice sfaturi.
Multumesc mult

Ana Sandu spunea...

Draga Raluca,

"Muscaturile" la o varsta mai mica indica faptul ca e mare doritoare de atentie si mai ales ca nu-si consuma intreaga energie prin joaca. Pentru a o dezvata de aceasta tentinta si de a nu deveni un obicei permanent si chiar dureros va recomand ca imediat ce intrati in casa sa o mangaiati, sa-i dati sa miroasa lucrurile noi, sa o mangaiati ca sa va "marcheze" si sa va jucati cu ea inainte de a merge la culcare.

Daca este obosita va dormi toata noaptea alaturi de voi si nu va mai deranja, asadar cat mai multa miscare pentru ea, chiar nelasata sa doarma pana nu se incheie si programul vostru(sa nu fie totusi prea tarziu, adica sa fie o ora cat mai fixa).

Daca se va juca de ajuns va utiliza mai putin muscaturile, dar puteti incerca sa nu o lasati sa va mai muste cand va jucati cu ea, spuneti "NU" ferm si, daca este foarte incapatinata, puteti sa utilizati un pulverizator cu apa(nu prea recomand pedeapsa).

Linsul este o forma de a se baga in seama si de a va arata ca faceti parte din "ceata" ei. Reactionati cu "Nu" cand incearca ziua daca nu va place acest semn de afectiune, dar nu uitati sa o recompensati cand face ceva ce va place, sa va jucati cu ea si sa-i creati un program de somn si de mancare pe care sa-l respectati.